Nieuws

Dertig jaar platformwagens

Ruim 30 jaar platformwagens bij Kraanbedrijf Nederhoff

Kraanbedrijf Nederhoff voert al ruim 30 jaar exceptionele transporten uit met platformwagens. Platformwagens – ook wel conventionele modulaire aslijnen genoemd – bestaan uit losse modules die op allerlei manieren gecombineerd kunnen worden. Achter elkaar, naast elkaar, of twee losse combinaties onder één lading; met een platformwagen kan het allemaal.

De losse modules hebben over het algemeen 2, 3, 4, 5 of 6 aslijnen. Iedere aslijn bestaat uit twee pendelassen met dubbellucht, voor een totaal van 8 (!) wielen per aslijn. Dit betekent dat een combinatie vaak uit tientallen en soms zelfs honderden wielen bestaat. Deze zijn nodig om de vaak extreem zware ladingen – soms van wel honderden tonnen – vlot en veilig naar hun bestemming te krijgen.

Transport van transformator met twaalf aslijnen (en dus 96 + 12 wielen)
1997: Transport van transformator met twaalf aslijnen (en dus 96 + 12 wielen)
Transport van scheepssectie met tweemaal zes aslijnen naast elkaar
2000: Transport van scheepssectie met tweemaal zes aslijnen naast elkaar

Hijsen of zelf heffen

De ladingen worden vaak door één of meerdere hijskranen op de platformwagen gezet en er weer afgehaald. Platformwagens vormen dus een logische combinatie met de kranen van Kraanbedrijf Nederhoff.

Laden van scheepssectie van 215 ton met 400-tons en 650-tons telescoopkranen
2008: Laden van scheepssectie van 215 ton met 400-tons en 650-tons telescoopkranen
Laden van scheepssectie met 16 aslijnen door middel van eigen vering
2008: Laden van scheepssectie met 16 aslijnen door middel van eigen vering

Geen ruimte voor een hijskraan? Geen probleem, een platformwagen kan zelf ook de lading laden als dat nodig is. Dit vereist wel enige voorbereiding want de lading moet op een bepaalde hoogte staan (? één meter) zodat de platformwagen eronder gepositioneerd kan worden. Eenmaal onder de lading kan de de platformwagen de lading opheffen door middel van de hydraulisch veersysteem.

Deze hydraulische vering wordt niet alleen toegepast om de lading te kunnen heffen maar ook om de lading waterpas te houden tijdens het transport. Met een totale veerweg van maar liefst 60 centimeter kan de platformwagen ook op oneven terrein goed uit de voeten.

Stoepjes zijn geen probleem voor de platformwagen
1993: Stoepjes zijn geen probleem voor de platformwagen

Trekken of duwen

Niet te missen op de foto’s zijn de zwaar transport trekkers die altijd in combinatie met de platformwagen op pad gaan. De platformwagens worden namelijk door deze trekkers naar hun bestemming gebracht. Eenmaal op locatie trekt óf duwt de trekker de platformwagen inclusief lading naar hun plek.

Duwen van kraanhuis met twaalf aslijnen
1996: Duwen van kraanhuis met twaalf aslijnen

Teamwork

Transport van opslagtanks door Nederhoff
1997: Transport van opslagtanks

Dit vereist teamwork tussen de chauffeur van de trekker en de bediener van de platformwagen; de rollerman genoemd. De chauffeur bestuurt de trekker, en de rollerman bestuurt de platformwagen en geeft aanwijzingen. Dit duo zorgt ervoor dat de lading op de centimeter nauwkeurig op de juiste plek komt.

Benieuwd geworden naar de mogelijkheden voor uw project? Neem dan contact met ons op.

088 565 5555