Ook in de infrastructuur komt men Kraanbedrijf Nederhoff tegen. Zo werd op donderdag 9 juni 2011 Kraanbedrijf Nederhoff ingezet bij het veiligstellen van de contragewichten van de hefbrug te Waddinxveen. Met een 250 en 650 tons weg- en terreinkraan werd het ruim 50 ton wegende gevaarte weer veiliggesteld. Het gebeurt niet elke dag dat onze kranen op lokale en nationale televisiestations te zien zijn, maar afgelopen donderdag en vrijdag was dit wel het geval. Maar niet alleen op TV, ook kranten, internetwebsites en social mediakanalen als Twitter en Facebook toonde afbeeldingen en verhalen over dit werk. En naast dit alles leek ook heel Waddinxveen en omtrek uitgelopen te zijn om te aanschouwen wat er met “hun” brug gebeurde.
De oorsprong van dit project ligt ’s morgens rond half tien, toen de hefbrug werd geopend voor het scheepvaart verkeer. Een groot jacht van Royal Van Lent Shipyard wilde net de brug passeren toen het brugdek van zo’n 20-30 meter hoogte zeer hard naar beneden kwam. Wonderwel en gelukkig raakte niemand gewond.
Door het naar beneden “vallen” van de brug werden de contragewichten van de brug als het ware gelanceerd, hierdoor werd schade aangericht aan het ophangsysteem van deze contragewichten. Ook werd gevreesd dat de staalkabels van contragewichten waren beschadigd waardoor deze naar beneden zouden kunnen vallen. Kraanbedrijf Nederhoff werd ingeschakeld om dit te voorkomen.
De hefbrug in Waddinxveen is gebouwd rond 1930 en de ontstaande schade niet alledaags, hierdoor werden een aantal specialisten op dit gebied in een werkbak naar de bovenkant van de brug gebracht. Zo werd de werkelijke schade in kaart gebracht en werd er een plan gemaakt om te zorgen dat de contragewichten in ieder geval geborgd konden worden. Het ophangsysteem, dat normaal gebruikt wordt voor het vastzetten van het blok bij onderhoud, was door de klap zwaar beschadigd en diende gedeeltelijk verwijderd te worden. Om dit op te vangen werd er door Kraanbedrijf Nederhoff een hijsgereedschap geleverd die er nu voor zorgt dat gedurende de reparatieperiode het contragewicht op zijn plaats blijft.
Al met al namen deze werkzaamheden behoorlijk wat tijd in beslag, waardoor onze laatste kraan pas in de volgende morgen huiswaarts ging.