Op 15 januari 2020 hebben wij de allereerste hybride mobiele hijskraan ter wereld in gebruik genomen: de Spierings SK487-AT3 ‘City Boy’. Dankzij het ingebouwde accupakket kan de City Boy volledig elektrisch de stad in- en uit rijden. Op de plaats van bestemming aangekomen kan de City Boy enkele uren op eigen kracht elektrisch werken of worden aangesloten op het elektriciteitsnet. Met de City Boy is het dus mogelijk om volledig emissievrij te werken, bijvoorbeeld in binnensteden en natuurgebieden.
City Boy
De hybride aandrijving is niet het enige vernieuwende van de City Boy, de kraan zit vol innovaties. Mede door die innovaties heeft de kraan een ongekende hijscapaciteit gecombineerd met beperkte afmetingen. In rijstand is de 3-assige kraan maar 2,50 meter breed en 13,08 meter lang. Eenmaal opgesteld heeft deze mobiele torenkraan een indrukwekkend bereik van 40 meter, een bereik dat voorheen enkel was weggelegd voor 4-assige kranen. Over dit gehele bereik heeft de kraan een haakhoogte van 30 meter, door de giek op te toppen kan zelfs een hoogte van 55,45 meter worden bereikt. U kunt hier de hijstabellen vinden: Spierings SK487-AT3 ‘City Boy’ De beperkte afmetingen in combinatie met grote capaciteiten maken de City Boy ideaal voor moeilijk te bereiken locaties of locaties met weinig ruimte.
Spierings & Nederhoff
Kraanbedrijf Nederhoff is klant van het eerste uur bij het Nederlandse Spierings. Spierings heeft de markt van mobiele kranen drastisch veranderd door de introductie van het computergestuurd opbouwen van de loopkatkraan. In 1990 was het Nederhoff die de eerste Spierings mobiele torenkraan met Spierings onderwagen in gebruik nam, de SK345-AT3. Dit smaakte naar meer, want 30 jaar later bestaat een groot deel van het machinepark van Nederhoff uit snel opbouwende mobiele torenkranen van Spierings. Toen Spierings ruim 2,5 jaar geleden met het idee van een hybride mobiele torenkraan bij Nederhoff kwam, was de beslissing daarom snel genomen. Nederhoff zou net als 30 jaar geleden weer als eerste een vernieuwend concept van Spierings in gebruik nemen.

Duurzaamheid
Voor Nederhoff is dit een belangrijke stap naar duurzaam, emissievrij, verticaal transport. Om duurzaamheid te bevorderen draaien de machines van Nederhoff al deels op blauwe diesel. Met de City Boy is het eindelijk mogelijk om bijvoorbeeld in binnensteden en natuurgebieden volledig emissievrij te werken en kan worden voldaan aan de meeste strikte eisen op het gebied van CO2 en stikstofoxiden.
Wij wensen de machinist, Thomas, veel veilige en groene draaiuren!