Nieuws

Drie iconische zwaar transport trekkers van Kraanbedrijf Nederhoff

Het onderwerp van ons vorige artikel waren de platformwagens die de afgelopen 30 jaar in gebruik zijn geweest bij Kraanbedrijf Nederhoff. Niet te missen op de foto’s zijn de zwaar transport trekkers die altijd in combinatie met de platformwagens op pad gaan. De platformwagens worden namelijk door deze trekkers naar hun bestemming gebracht. Eenmaal op locatie trekt óf duwt de trekker de platformwagen inclusief lading naar hun plek. In dit artikel meer over deze zwaar transport trekkers en drie in het bijzonder.

Registerkoppeling & vangmuil

Onze zwaar transport trekkers voor bij de platformwagen zijn te herkennen aan de registerkoppeling aan de voorkant en vangmuil aan de achterkant van de trekker. Deze dienen namelijk als bevestigingspunt voor de trekboom. Middels een trekboom wordt de platformwagen gekoppeld met de trekker. Dit zou ook met een nek kunnen maar onze voorkeur gaat uit naar een trekboom. Deze is namelijk geschikt voor zowel het transport over de weg als om op locatie de platformwagen met lading op de plek van bestemming te trekken of te duwen.

nederhoff verrijden kraanhuis
1996: Duwen van kraanhuis met twaalf aslijnen en trekboom

Krachtige motor

Met de soms honderden tonnen aan totaalgewicht komt een platformwagen niet zomaar van zijn plek. Een trekker heeft dus flink trek- of duwkracht nodig om de platformwagen in beweging te krijgen. Simpel gezegd betekent dit dat de trekker een krachtige motor moet hebben.

Maar brute kracht alleen is niet voldoende, deze kracht moet wel worden omgezet in een beheerste beweging. Belangrijk hiervoor is de koppeling; de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Zwaar transport trekkers hebben daarom vaak een vorm van vloeistofkoppeling. Een vloeistofkoppeling zorgt voor een geleidelijke overbrenging tussen motor en versnellingsbak. Een vloeistofkoppeling heeft geen mechanische overbrenging, in plaats daarvan wordt vloeistof gebruikt om de beweging over te brengen. Door de vloeistof gaat dit veel meer geleidelijk dan mechanisch mogelijk is. Dit is van belang omdat hierdoor een zware lading, langzaam en zonder schokken in beweging kan worden gebracht.

Maar een krachtige motor met vloeistofkoppeling is niet voldoende want zonder veel neerwaartse druk gaat de trekker slippen. Het is daarom nodig om de trekker te verzwaren. Dit wordt veelal gedaan door tientallen tonnen aan ballast achterop de trekker te leggen. Hierdoor houdt de trekker neerwaartse druk om het koppel om te zetten in trek- of duwkracht. Voor deze ballast, die bestaat uit plakken staal, is voor iedere trekker een nette bak gemaakt waarin ook bergruimte is voor gereedschap. Bij de eerste trekkers stond er nog een aparte kist op de ballastplakken voor het spangereedschap voor de lading, bij de laatste trekker is er zoveel ruimte in de ballastbak dat dat daarin zijn plaats heeft.

Drie iconische trekkers

Ter illustratie, drie iconische trekkers in beeld die Nederhoff in gebruik heeft (gehad):

1. Terberg F1850 8×4

De Terberg F1850 8×4 werd – in de oude Nederhoff kleuren – gepresenteerd op de Bauma in 1989. Naast de taken als trekker voor de platformwagen  ging deze trekker ook mee als vaste ballasttrekker met de 400-tons telescoopkraan. Met 291 kW (400 pk) en 1.665 NM koppel had deze trekker voldoende vermogen en koppel. Het trekgewicht (voertuig + lading) volgens het kenteken: 100 ton. Na een aantal jaren werd de trekker in de huidige Nederhoff kleurstelling gespoten. In eigen beheer werd ook de motor een beetje opgepept.

nederhoff 1989 presentatie van Terberg BAUMA
1989: Presentatie van de Terberg op de BAUMA
nederhof modellen terberg
2020: De iconische Terberg wordt als model uitgebracht, eerst in de oude kleurstelling, later ook in de nieuwe kleurstelling (1:50)

2. Scania R144 GA 6×4 NZ

nederhoff transport van patrouilleboot met Scania en twee losse combinaties
1998: Transport van patrouilleboot met de Scania en twee losse combinaties

In 1997 wordt de Scania R144 GA6x4 NZ in gebruik genomen. Dit keer geen 4-asser maar een 3-asser met vloeistofkoppeling. De Scania heeft maar liefst 390 kW (530 pk) en 2.300 NM koppel! Officieel al goed voor een totaalgewicht volgens het kenteken van 160 ton. Bij deze trekker is de ballastbak achterop duidelijk te zien.


De trekker is niet, zoals gebruikelijk bij leveringen in Nederland, gebouwd in de fabriek in Zwolle maar komt uit de Zweedse Scania fabriek. De GA variant heeft een extra robuust en lang chassis, bedoeld als bakwagen voor het Zweedse houttransport. Als zware standaard bakwagen is hij naar Nederland gebracht en bij Scania dealer Beers Gouda werd het chassis ingekort en aangepast voor de inzet als trekker.

3. Mercedes-Benz Arocs 4163 SLT

In 2016 wordt de Mercedes-Benz Arocs 4163 SLT afgeleverd. Deze trekker met maar liefst 460 kW (625pk) en 3.000 NM koppel, goed voor een geweldige 310 ton totaalgewicht op het kenteken. Bij deze trekker is de ruimte naast de ballast benut als bergruimte. Hier zal je dus niet snel een kist met spangereedschap op de ballastbak op zien staan. Wel is de registerkoppeling aan de voorkant duidelijk zichtbaar (boven het kenteken).

Achter de cabine zijn de grote zijschermen te zien. Tussen deze schermen staat een groot frame met daar extra tanks en een grote koeler. Deze koeler voert de warmte af die de vloeistofkoppeling produceert. Bij de voorgangers van deze trekker was deze koeler, in klein formaat, liggend tussen het chassis in geplaatst.

nederhoff uitrijden casco
2017: Verrijden van een scheepssectie
nederhoff verrijden van vat met 16 aslijnen
2018: Verrijden van een vat met 16 aslijnen
nederhoff mercedes arocs scheurle aslijnen
2017: De Mercedes wordt samen met 8-aslijnen Scheuerle als model uitgebracht (1:50)

Benieuwd geworden naar de mogelijkheden voor uw project? Neem dan contact met ons op.

088 565 5555